≤нформац≥йний бюлетень
Ќац≥ональноњ ради дит¤чих орган≥зац≥й ”крањни

друкуютьс¤ матер≥али ≥з номер≥в Ѕюлетен¤ на допомогу кер≥вникам, координаторам дит¤чих громадських формувань, орган≥заторам дит¤чого в≥дпочинку, оздоровленн¤

      

                                                                        ƒ»“я„ј √–ќћјƒ—№ ј ќ–√јЌ≤«ј÷≤я ” Ќќ¬ќћ” Ќј¬„јЋ№Ќќћ” –ќ÷≤

                                                                  

                                                    

ѕочинаЇтьс¤ новий навчальний р≥к.

ƒо реч≥, б≥льш≥сть дит¤чих громадських формувань член≥в ‘ƒќ ”крањни, д≥Ї на баз≥ заклад≥в осв≥ти, керують д≥¤льн≥стю дит¤чих орган≥зац≥й, обТЇднань переважно педагоги.

ќс≥нн≥й пер≥од дл¤ ‘ƒќ ”крањни - особливий: у листопад≥ 1990 року утворилась —п≥лка п≥онерських орган≥зац≥й ”крањни, у вересн≥ 1999 року —ѕќ” реорган≥зовано у ‘едерац≥ю дит¤чих орган≥зац≥й (—п≥лку п≥онерських орган≥зац≥й) ”крањни.

¬≥рно каже народна мудр≥сть: Ђ урчат   рахують восени ...ї

ѕ≥сл¤ л≥тн≥х кан≥кул у д≥тей багато ц≥кавих вражень, привезених з дит¤чих оздоровчих заклад≥в, з села, де мешкають бабус¤ з д≥дусем, з м≥сц¤ чи крањни, де пощастило побувати на екскурс≥њ, з туристичного походу чи мандр≥вки, п≥сл¤ домашнього в≥дпочинку. ¬раженн¤ р≥зн≥, ¤к ≥ сам≥ д≥ти. ¬они ≥з задоволенн¤м повертаютьс¤ до своњх друз≥в, щоб под≥литись з ними своњми емоц≥¤ми, переживанн¤ми, здобутками, ≥де¤ми.

«устр≥ч у кол≥ друз≥в-сп≥лчан в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д зустр≥ч≥ у клас≥, бо перша Ц не обовТ¤зкова.

ƒо дит¤чоњ громадськоњ роботи д≥ти повертаютьс¤ самост≥йно, за власним бажанн¤м.

Ќа початку навчального року дуже важливо кер≥вникам дит¤чих громадських формувань, що д≥ють на баз≥ навчальних заклад≥в, будинк≥в дит¤чоњ творчост≥, дит¤чих центр≥в, погодити свою д≥¤льн≥сть з педагог≥чними, батьк≥вськими радами осв≥тн≥х заклад≥в, обрати напр¤мки д≥¤льност≥ дит¤чих громадських орган≥зац≥й, обТЇднань ¤к складов≥ загального процесу вихованн¤ п≥дростаючого покол≥нн¤, окреслити перспективи своЇњ д≥¤льност≥ з точки зору корисност≥ дит¤чого гурту дл¤ д≥тей, њх батьк≥в, навчального закладу.

ƒит¤че громадське обТЇднанн¤ (орган≥зац≥¤) може д≥¤ти на баз≥ навчального, позашк≥льного закладу виключно на п≥дстав≥ —татуту чи ѕоложенн¤ дит¤чого обТЇднанн¤ (орган≥зац≥њ). якщо первинне дит¤че формуванн¤ входить до м≥сцевоњ орган≥зац≥њ (м≥ськоњ, районноњ, обласноњ), то воно може д≥Ї за —татутом чи ѕоложенн¤м ц≥Їњ орган≥зац≥њ. ѕри цьому може мати власне ѕоложенн¤ про свою орган≥зац≥ю (обТЇднанн¤).

” раз≥ самост≥йноњ д≥¤льност≥ первинного дит¤чого обТЇднанн¤ (орган≥зац≥њ) необх≥дно його д≥¤льн≥сть легал≥зувати шл¤хом пов≥домленн¤ у органах м≥сцевоњ влади.

¬ир≥шенн¤ правового статусу  орган≥зац≥њ (обТЇднанн¤) Ц перша умова њњ д≥¤льност≥.

√оловним завданн¤м дит¤чих громадських формувань-член≥в ‘ƒќ ”крањни Ї програмна д≥¤льн≥сть, що реал≥зуЇтьс¤ у в≥льний в≥д навчанн¤ д≥тей час, орган≥зац≥¤ р≥зноман≥тних заход≥в, що будуютьс¤ на пр≥оритетах дит¤чого громадського гурту:

-          самовр¤дуванн¤ дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ;

-          особиста самореал≥зац≥¤ дитини;

-          колективн≥, творч≥ дит¤ч≥ справи, що Ї корисними дл¤ д≥тей, њх гурту,  сусп≥льства;

-          педагог≥чне забезпеченн¤ програмноњ д≥¤льност≥ дит¤чого гурту;

-           добров≥льн≥сть, самод≥¤льн≥сть дит¤чого гурту;

-          батьк≥вська згода, п≥дтримка д≥¤льност≥ дит¤чоњ громади;

-          можлив≥сть соц≥ально-громадського зростанн¤ у дит¤ч≥й сп≥лц≥ њњ л≥дер≥в, активу;

-          комфортн≥сть, р≥вн≥сть сп≥лкуванн¤ д≥тей у своЇму добров≥льному гурт≥.

¬ажлив≥сть коректного педагог≥чного забезпеченн¤ д≥¤льност≥ дит¤чого громадського формуванн¤ пол¤гаЇ у вивченн≥ дорослими кер≥вниками: по-перше, захоплень, ≥нтерес≥в, можливостей д≥тей, обТЇднаних у громадському гурт≥; по-друге, зац≥кавленост≥, потреби у д≥¤льност≥ дит¤чого громадського гурту з боку педагог≥чного колективу, адм≥н≥страц≥њ, батьк≥вськоњ громадськост≥, орган≥в м≥сцевоњ влади; вибору пр≥оритетних напр¤мк≥в д≥¤льност≥ дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ, ¤к≥ можуть стати складовими соц≥ально-значимих програм, проект≥в вир≥шенн¤ сучасних проблем дитинства, удосконаленн¤ форм нац≥онального вихованн¤ д≥тей, створенн¤ умов розвитку дит¤чого потенц≥алу, формуванн¤ у д≥тей потреби у здоровому способ≥ житт¤, прагненн¤ бути об≥знаними громад¤нами, активними учасниками сучасного соц≥ально-громадського розвитку.

ƒит¤чий громадський гурт Ц ун≥кальний сучасний ≥нститут вихованн¤, ¤кий матиме позитивн≥ результати при умов≥ участ≥ у ньому зац≥кавлених, об≥знаних на законах дит¤чого громадського руху дорослих ≥ активних, прагнучих до нових знань, вм≥нь, корисних, ц≥кавих справ д≥тей.

¬ересень-жовтень Ц час старту нового етапу в житт≥ дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ:

-          створенн¤ проект≥в, програм своЇњ д≥¤льност≥ до наступних л≥тн≥х кан≥кул;

-          проведенн¤ орган≥зац≥йних збор≥в кер≥вних орган≥в (ради, штабу, асамблењ), загальних збор≥в орган≥зац≥њ (зб≥р, зл≥т, конференц≥¤);

-          початок д≥¤льност≥ прес-центру;

-          презентац≥¤ своњх програм д≥т¤м, дорослим (марафон, гра-мандр≥вка, день в≥дкритих дверей, фестиваль, майстер-клас, майданчик досв≥ду);

-          сп≥льна зустр≥ч кер≥вництва осв≥тнього закладу, педагог≥чноњ ради, органу учн≥вського управл≥нн¤, батьк≥вського ком≥тету з членами органу дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ. —аме п≥д час такоњ зустр≥ч≥ ухвалюютьс¤ р≥шенн¤ щодо реал≥зац≥њ сп≥льних програм, проект≥в, укладаЇтьс¤ угода про сп≥впрацю дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ з педагог≥чним колективом осв≥тнього закладу.

Ќайголовн≥шими питанн¤ми ос≥ннього (орган≥зац≥йного) пер≥оду в житт≥ дит¤чого гурту Ї питанн¤ вибору програми своЇњ д≥¤льност≥. ѕрограма може мати комплексний характер (створенн¤ комплексу ор≥Їнтир≥в). Ќаприклад, с≥м веселкових програм-ор≥Їнтир≥в ‘ƒќ ”крањни чи ¬еселковий марафон дит¤чоњ творчост≥. ћожна обрати одну програму чи вз¤ти один ор≥Їнтир д≥¤льност≥ дит¤чого гурту ≥ навколо нього будувати всю роботу. Ќаприклад, програма-ор≥Їнтир ‘ƒќ” У отигорошкоФ.

—творюючи програму, необх≥дно включити до нењ заходи, спр¤мован≥ на залученн¤ до дит¤чого гурту нових друз≥в, поповненн¤ його за рахунок д≥тей, котр≥ не входили до громадського обТЇднанн¤. ¬ажливо не забути про малечу, групи-супутники дит¤чих громадських орган≥зац≥й. «апочаткуйте дл¤ маленьких друз≥в гру-мандр≥вку до дит¤чоњ орган≥зац≥њ, що д≥Ї у школ≥, район≥, сел≥, м≥ст≥. ѕереможц≥ такоњ гри навесн≥ зможуть одержати в≥д дит¤чоњ орган≥зац≥њ складн≥ш≥ завданн¤, а д≥ти, котрим виповнитьс¤ 10 рок≥в, за њх бажанн¤м та згодою њх батьк≥в, стануть членами дит¤чоњ орган≥зац≥њ.

ћаЇ переваги, в≥дома, ц≥кава  дит¤ча громадська орган≥зац≥¤ у дит¤чому середовищ≥ своњми справами, ≥де¤ми, досв≥дом.  ер≥вники дит¤чих  орган≥зац≥й (обТЇднань) повинн≥ акцентувати свою увагу на необх≥дност≥ створенн¤ умов дл¤ ви¤вленн¤, навчанн¤, п≥дтримки л≥дерського ланцюжка дит¤чого гурту. јктиву дит¤чоњ сп≥льноти необх≥дно мати своњх громадських вчител≥в, дорослих людей, ¤к≥ зможуть передати св≥й досв≥д громадськоњ роботи, п≥дтримати чи, навпаки, коректно запоб≥гти псевдо л≥дерству. Ўкола сп≥лкуванн¤, школа практичного л≥дерства, реальноњ п≥дтримки з боку дит¤чого гурту, вихованн¤ прагненн¤ зростанн¤ у дит¤чому колектив≥ Ц запорука усп≥ху роботи з дит¤чим активом.

¬ажливою умовою сучасноњ дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ Ї њњ самод≥¤льний, в≥дкритий характер.

ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ не повинна перетворитись з орган≥зац≥њ управл≥нн¤ д≥тей в орган≥зац≥ю вир≥шенн¤ шк≥льних проблем.

 ер≥вникам дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ (обТЇднанн¤) необх≥дно створити ч≥тку систему сп≥впрац≥ з органами учн≥вського (шк≥льного) вр¤дуванн¤.

“ерм≥н Удит¤че самовр¤дуванн¤Ф Ц в≥дзнака д≥¤льност≥ виключно дит¤чого  громадського формуванн¤.

“рансформуванн¤ традиц≥йних форм д≥¤льност≥ дит¤чоњ громадськост≥ у осв≥тньо-виховний процес може мати псевдопедагог≥чн≥ насл≥дки.

Ќеможливим Ї використанн¤ програм дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ у загальному виховному процес≥ осв≥тнього закладу, розрахованого на вс≥х учн≥в. Ѕудь-¤ка програма чи програмний зах≥д дит¤чоњ орган≥зац≥њ можуть використовуватись ≥ншими орган≥зац≥¤ми, установами за погодженн¤м дит¤чого формуванн¤, його кер≥вного органу.

—аме на початку нового етапу становленн¤, розвитку дит¤чого громадського формуванн¤ необх≥дно вир≥шити орган≥зац≥йн≥ питанн¤ структурного буд≥вництва. ќрган≥зац≥¤ обовТ¤зково передбачаЇ:

-          м≥кро-групи (установленн¤ та дотриманн¤ правил, закон≥в; кер≥вн≥ органи складаютьс¤ з дит¤чих ≥ дорослих п≥дрозд≥л≥в; ч≥ткий регламент роботи; план д≥¤льност≥ за програмами);

-          членськ≥ внески (встановити розм≥р внеск≥в, терм≥н њх збору, систему плануванн¤ њх використанн¤, контролю за цим). Ќеобх≥дно памТ¤тати, що д≥ти самост≥йно сплачувати внески не можуть, за них це робл¤ть батьки. …детьс¤ про батьк≥вський внесок на розвиток дит¤чоњ орган≥зац≥њ, що Ї п≥дтвердженн¤м батьк≥вського погодженн¤ на участь дитини у дит¤чому громадському формуванн≥, Ї гарантом д≥¤льност≥ дит¤чого гурту;

- запровадженн¤ символ≥ки дит¤чого формуванн¤.  ожна дит¤ча орган≥зац≥¤ (обТЇднанн¤) обираЇ свою символ≥ку: може використовувати символ≥ку ‘ƒќ  ”крањни, а може створити власну, ¤ка обовТ¤зково матиме елементи символ≥в ‘едерац≥њ чи њњ член≥в (веселка, лелечен¤ тощо).

ќс≥нн≥й пер≥од у житт≥ дит¤чого гурту  -  час в≥дновленн¤, розвитку, удосконаленн¤ чи початку д≥¤льност≥ дит¤чоњ громадськоњ структури, але обовТ¤зково ≥гровоњ, романтичноњ, в≥дкритоњ, ц≥кавоњ ≥ корисноњ.

     

                                                                 ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ д≥Ї на баз≥ осв≥тнього закладу.

                                                       

Ўкола Ц громадсько-державна навчально-виховна установа, д≥¤льн≥сть ¤коњ ірунтуЇтьс¤ на використанн≥ культурних та осв≥тн≥х здобутк≥в, прогресивних традиц≥й, ор≥ЇнтуЇтьс¤ на перспективу розвитку њњ духовного та ≥нтелектуального потенц≥алу.

” школ≥ д≥ти залучаютьс¤ до навчального та виховного процес≥в. «а «аконом ”крањни Уѕро осв≥туФ Унавчально-виховний процес у закладах осв≥ти Ї в≥льним в≥д втручанн¤ пол≥тичних парт≥й, громадських, рел≥г≥йних орган≥зац≥й. «алученн¤ учн≥в, студент≥в до участ≥ в пол≥тичних акц≥¤х ≥ рел≥г≥йних заходах п≥д час навчально-виховного процесу не допускаЇтьс¤.Ф

≤сторично обставини склались так, що б≥льш≥сть дит¤чих громадських формувань член≥в ‘ƒќ ”крањни д≥ють при закладах осв≥ти: у школах, центрах дит¤чоњ творчост≥, палацах д≥тей та юнацтва тощо. «а «аконом ”крањни Уѕро осв≥туФ Уналежн≥сть особи до будь-¤коњ пол≥тичноњ парт≥њ, громадськоњ, рел≥г≥йноњ орган≥зац≥њ, що д≥ють в≥дпов≥дно до  онституц≥њ ”крањни, не Ї перешкодою дл¤ њњ участ≥ в навчально-виховному процес≥. ”чн≥, студенти, прац≥вники осв≥ти можуть створювати у закладах осв≥ти первинн≥ осередки об'Їднань громад¤н, членами ¤ких    вони ЇФ.

ѕервинна дит¤ча орган≥зац≥¤ заключаЇ угоду з кер≥вництвом навчального закладу про сп≥льну д≥¤льн≥сть.

ѕо¤ва дит¤чого гурту у школ≥ зумовлена обТЇднанн¤м д≥тей, котр≥ прагнуть займатись громадською роботою у в≥льний в≥д навчанн¤ та с≥мейного вихованн¤ час, та дорослих, ¤к≥ ц≥ починанн¤ зг≥дн≥ п≥дтримати, навколо ц≥кавих, корисних справ, що допомагають п≥знавати навколишн≥й св≥т, розкривати власний творчий та ≥нтелектуальний потенц≥ал, зд≥бност≥. √оловними елементами ≥снуванн¤ дит¤чого гурту Ї романтика, гра, пошук, л≥дерство. ƒит¤че громадське середовище Ї дл¤ дитини полем розкритт¤ њњ л≥дерських можливостей, розум≥нн¤ свого м≥сц¤ у людських стосунках, вихованн¤ потреби бути корисним люд¤м, сусп≥льству, держав≥.

 Ќайголовн≥шою ознакою ≥снуванн¤ дит¤чоњ структури Ї дит¤че самовр¤дуванн¤, ¤ке можливе лише у дит¤ч≥й сп≥льнот≥: штаби ц≥кавих ≥ корисних справ, прес-центр, штаб УЋ≥дерФ, штаб вит≥вник≥в У√райликФ, штаб У«атишокФ; дит¤ч≥ змаганн¤ тощо. —амовр¤дуванн¤ у дит¤чому громадському середовищ≥ ¤к сучасний прецедент вихованн¤ соц≥ально-активного, об≥знаного на законах сп≥лкуванн¤, л≥дерства та пасиву, майбутнього громад¤нина, особистост≥, ¤ка у перспектив≥ зможе стати повноц≥нним державним, пол≥тичним, громадським д≥¤чем, в≥рно вир≥шить задачу вибору майбутнього фаху, свого м≥сц¤ та рол≥ в сусп≥льств≥.

—амовр¤дуванн¤, добров≥льн≥сть, вар≥ативн≥сть справ дит¤чого громадського гурту не можуть п≥дм≥н¤тис¤ жодними формами шк≥льного управл≥нн¤. јдже дит¤че громадське самовр¤дуванн¤ Ц це принцип д≥¤льност≥ дит¤чого громадського формуванн¤, ¤кий поЇднуЇ ритуали, закони, програми, систему доручень того самого дит¤чого осередку, а учн≥вське управл≥нн¤ Ц це комплекс заход≥в, що використовуЇ активний потенц≥ал учн≥в у навчальному, виховному процес≥, воно поширюЇтьс¤ у виховному процес≥ школ¤р≥в, системах заохоченн¤ до навчанн¤.

ƒит¤ч≥ громадськ≥ формуванн¤, що д≥ють у навчальних закладах, не мають права втручатис¤ до осв≥тнього процесу, давати оц≥нку ¤кост≥ навчанн¤, усп≥шност≥ школ¤р≥в, адже вони не Ї орган≥зац≥¤ми управл≥нн¤ д≥тьми, под≥лу на УкращихФ ≥ Уг≥ршихФ. ¬они не можуть п≥дм≥нювати органи учн≥вського самовр¤дуванн¤, а повинн≥ сп≥впрацювати у питанн¤х орган≥зац≥њ в≥льного, позашк≥льного часу, обирати програми, проекти заход≥в, що допомагають д≥т¤м одержувати додатков≥ знанн¤, практичн≥ навики, залучати до ц≥кавих ≥ корисних справ дит¤чого громадського осередку учн≥в початкових клас≥в (орган≥зац≥њ-супутники), д≥тей з особливими потребами (шефськ≥ або зм≥шан≥ загони), орган≥зовувати шефськ≥ акц≥њ (акц≥¤ У¬читель не повинен бути самотн≥мФ тощо).

ƒит¤че громадське формуванн¤, що д≥Ї на баз≥ закладу осв≥ти, в≥льне в≥д ч≥тких вимог до свого устрою, у вибор≥ справ, ц≥кавих д≥т¤м-членам орган≥зац≥њ, форм ≥ метод≥в своЇњ роботи, незалежно в≥д виховного процесу, що зд≥йснюЇтьс¤ у школ≥.

ƒит¤ч≥ громадськ≥ формуванн¤ у школ≥:

     -  дит¤ча, п≥онерська громадська орган≥зац≥¤;

     -  дит¤че громадське обТЇднанн¤ за ≥нтересами, програмами, сп≥льними захопленн¤ми д≥тей;

     -  тимчасов≥ дит¤ч≥ формуванн¤.

ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤, що д≥Ї на баз≥ закладу осв≥ти Ц це самод≥¤льне, самовр¤дне на п≥дстав≥ Їдиних вимог (ритуал≥в, принцип≥в, закон≥в, програм), р≥вноправне обТЇднанн¤ д≥тей ≥ дорослих дл¤ сп≥льноњ д≥¤льност≥ щодо реал≥зац≥њ та захисту прав д≥тей, створенн¤ умов њх творчого розвитку, вихованн¤.

Ќа сучасному етап≥ дит¤ч≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ у навчальних закладах представлен≥:

     -  традиц≥йними п≥онерськими, де д≥ють ради дружин, загон≥в, штаби справ тощо;

     -  ≥гровими дит¤чими орган≥зац≥¤ми (галактики, флотил≥њ тощо), де д≥ють ≥гров≥ органи ≥ структури дит¤чого самовр¤дуванн¤: ек≥паж≥, штаби, командн≥ пункти тощо;

     -  орган≥зац≥¤ми-модел¤ми державного устрою (держави, м≥ста, де ≥снують дит¤ч≥ законодавч≥, виконавч≥ ≥ нав≥ть судов≥ органи).

              ƒит¤че громадське обТЇднанн¤ у школ≥ Ц це формуванн¤ д≥тей, що обТЇднуютьс¤ на п≥дстав≥ сп≥льност≥ ≥нтерес≥в, свого розвитку, самореал≥зац≥њ, захисту прав, за ≥н≥ц≥ативою, участю та при п≥дтримц≥ дорослих.

                                           —јћќ¬–яƒ”¬јЌЌя ” ƒ»“я„≤… √–ќћјƒ—№ ≤… ќ–√јЌ≤«ј÷≤ѓ, я ј ƒ≤™ Ќј Ѕј«≤ ќ—¬≤“Ќ№ќ√ќ «ј Ћјƒ”.

             ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ створюЇтьс¤ д≥тьми ≥ дорослими за принципами добров≥льност≥, самод≥¤льност≥, сп≥льност≥ ≥нтерес≥в, корисних, ц≥кавих справ.

ƒ≥ти обТЇднуютьс¤ заради задоволенн¤ своњх ≥нтерес≥в, сп≥лкуванн¤, самореал≥зац≥њ своњх можливостей, власних д≥й щодо себе, своњх ровесник≥в, сусп≥льства, одержанн¤ корисних дл¤ себе знань, вм≥нь, участ≥ у колективних справах. ƒоросл≥ сп≥льно з д≥тьми створюють громадськ≥ формуванн¤ з метою участ≥ у соц≥ально-громад¤нському вихованн≥ п≥дростаючого покол≥нн¤.

ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ Ц Їдина соц≥альна ≥нституц≥¤ сусп≥льства, обТЇднавшись в ¤к≥й, д≥ти д≥ють в≥д власного ≥мен≥, приймають власн≥ р≥шенн¤ у своњх ≥нтересах. ƒ≥ти мають реальну можлив≥сть самовихованн¤, самод≥¤льност≥, самовираженн¤, самоствердженн¤, саморозвитку, пор¤д з ¤кими ≥снуЇ педагог≥чна п≥дтримка, ¤ка обумовлена сп≥впрацею, сп≥вдружн≥стю, передачею соц≥ально-громадського досв≥ду дорослим д≥т¤м. ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ д≥Ї у в≥льний в≥д навчанн¤, родинних обовТ¤зк≥в  час. Ѕ≥льш≥сть дит¤чих громадських орган≥зац≥й д≥Ї на баз≥ навчальних, позашк≥льних заклад≥в, але вони не обовТ¤зков≥ дл¤ вс≥х д≥тей.

ѕервинн≥ дит¤ч≥ громадськ≥ формуванн¤, що вход¤ть до складу член≥в ‘ƒќ ”крањни, р≥зноман≥тн≥ за своњм устроЇм, видами орган≥в дит¤чого самовр¤дуванн¤, програмами, ритуалами тощо. Ќайпоширен≥ш≥ з них:

- традиц≥йн≥ дит¤ч≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ (п≥онерськ≥ дружини), ¤кими керують ради (штаби) дружин, у ¤ких ≥снують ч≥тк≥ структурн≥ п≥дрозд≥ли (загони, групи), д≥ють ч≥тк≥ статутн≥ норми, закони, системи дит¤чих доручень, справ. ƒоросл≥ у таких орган≥зац≥¤х в≥д≥грають роль консультант≥в, координатор≥в, сп≥вуправл≥нц≥в. ѕр≥оритетною Ї д≥¤льн≥сть дит¤чого активу. ѕервинн≥ дит¤ч≥ орган≥зац≥њ (п≥онерськ≥ дружини) формують м≥сцев≥ дит¤ч≥ (п≥онерськ≥) орган≥зац≥њ, сп≥лки.

     - ƒит¤ч≥ громадськ≥ обТЇднанн¤ (за ≥нтересами, тематикою, спец≥ал≥зац≥Їю, м≥сцем проживанн¤, обТЇднанн¤ клуб≥в, секц≥й тощо). ќбТЇднанн¤, ¤к правило, створюютьс¤ за ≥н≥ц≥ативою дорослих, кер≥вництво в≥дбуваЇтьс¤ за принципами сп≥вуправл≥нн¤, до складу орган≥в управл≥нн¤ обираютьс¤ д≥ти ≥ доросл≥. ќбТЇднанн¤ обирають спец≥альн≥, тематичн≥ напр¤мки своЇњ д≥¤льност≥.

     - ќстанн≥м часом поширюютьс¤ дит¤ч≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ, що ≥м≥тують державний устр≥й крањн: шк≥льн≥ республ≥ки, держави дитинства, крањни хлопчик≥в ≥ д≥вчаток, казков≥ крањни тощо.  ер≥вн≥ органи таких формувань Ц парламенти, ур¤ди. ƒоросл≥ члени орган≥зац≥й д≥ють ¤к консультанти, координатори.

- ≤гров≥ орган≥зац≥њ створюють у дит¤чому формуванн¤ ц≥каву структуру первинних м≥кро груп, орган≥в управл≥нн¤, змаганн¤, систему заохочень, програмну ≥грову д≥¤льн≥сть. Ќаприклад, дит¤ча орган≥зац≥¤ У¬еселкова галактикаФ маЇ первинн≥ групи Ц ек≥паж≥, косм≥чн≥ корабл≥; орган самовр¤дуванн¤ Ц центр управл¤нн¤ польотами, до ¤кого вход¤ть д≥ти ≥ доросл≥, обран≥ ек≥пажами; ек≥пажами керують кап≥тани. „лени ек≥паж≥в мають конкретн≥ дорученн¤: УчистюлькаФ, УпомагайФ, УлоцманФ, УграйликФ, УюнпресФ, УзвТ¤зковий з≥ св≥том дит¤чих правФ, Ур¤т≥вникФ, УфотокорФ, Упаперовий майстерФ тощо. ≈к≥паж≥ мандрують галактикою веселкових справ, в≥дв≥дуючи планети УѕомагайФ, УЅерегин¤Ф, У отигорошкоФ, У раю м≥й лелечийФ, Уѕов≥р у себеФ, УЋ≥дерФ, У„ервона калинаФ. «а участю в справах на планетах центр управл≥нн¤ польотами нагороджуЇ ек≥паж≥ з≥рками кольор≥в планет. Ќа борту ек≥пажу (його ≥нформац≥йний куточок) за р≥к збираЇтьс¤ веселкове суз≥рТ¤ ц≥кавих ≥ корисних справ.  ращим у р≥чн≥й мандр≥вц≥ галактикою стаЇ ек≥паж, ¤кий з≥брав найб≥льше з≥рок, визначаютьс¤ ≥ кращ≥ ек≥паж≥-майстри планет програм-ор≥Їнтир≥в ‘ƒќ ”крањни.

ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ не може презентуватись у навчальному заклад≥ будь-¤ким органом управл≥нн¤, нав≥ть ≥гровим (парламентом, ур¤дом, асамблеЇю, в≥че), ¤кщо при навчальному заклад≥ не створена орган≥зац≥¤, обТЇднанн¤ д≥тей ≥ дорослих, за статутними законами, програмами д≥¤льност≥, символ≥кою тощо.

ƒит¤чу громадську орган≥зац≥ю в≥д будь-¤кого ≥ншого дит¤чого формуванн¤ в≥др≥зн¤Ї дит¤че самовр¤дуванн¤, самод≥¤льн≥сть, добров≥льн≥сть вступу, виходу.

—амовр¤дуванн¤ у дит¤ч≥й громадськ≥й орган≥зац≥њ Ц це система д≥¤льност≥ орган≥в дит¤чого самовр¤дуванн¤, ≥снуванн¤ конкретних дит¤чих доручень, обовТ¤зк≥в, можлив≥сть вибору справ, заход≥в, спр¤мованост≥ д≥¤льност≥ дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ.

” навчальних закладах д≥ють р≥зноман≥тн≥ формуванн¤ учн≥вського управл≥нн¤ (сп≥в-, само-): дит¤ч≥ шк≥льн≥ ради, учн≥вськ≥ ком≥тети, шк≥льн≥ парламенти, учн≥вськ≥ ур¤ди тощо.

ќргани самовр¤дуванн¤ дит¤чого громадського формуванн¤ не можуть п≥дм≥н¤ти шк≥льн≥, учн≥вськ≥ формуванн¤.

ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ може бути представлена у шк≥льних, учн≥вських структурах, тому що члени дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ Ї часткою учн≥вського колективу.

¬ажливим дл¤ сьогоденн¤ виховного процесу в навчальних закладах Ї педагог≥чне розум≥нн¤ особливостей дит¤чого громадського руху:

  •       дит¤ча громадська орган≥зац≥¤ Ц самод≥¤льне формуванн¤;

  •       керують дит¤чою громадською орган≥зац≥Їю д≥ти ≥ доросл≥ Ц члени ц≥Їњ орган≥зац≥њ, що обран≥ до власних кер≥вних орган≥в; контролюють њњ д≥¤льн≥сть

  •       власн≥ органи контролю;

  •       дит¤ча громадська орган≥зац≥¤ Ц це формуванн¤, що д≥Ї у в≥льний час, використовуючи базу закладу осв≥ти;

  •       дит¤ча громадська орган≥зац≥¤ сп≥впрацюЇ з кер≥вництвом навчального, позашк≥льного закладу, педагог≥чною радою, батьк≥вською громадськ≥стю,

  •       реал≥зуючи сп≥льн≥ програми, проекти або уклавши угоду про сп≥впрацю; дит¤ча орган≥зац≥¤ бере участь у вир≥шенн≥ р≥зноман≥тних проблем д≥тей,

  •       навчального закладу;

  •       дит¤ча громадська орган≥зац≥¤ Ц орган≥зац≥¤ д≥тей: вона не може бути орган≥зац≥Їю управл≥нн¤ д≥тьми, не може бути орган≥зац≥Їю дл¤ д≥тей.

Ќеобх≥дно звернути увагу на норму «акону ”крањни Уѕро осв≥туФ щодо д≥¤льност≥ дит¤чих громадських формувань: ст. 8 УЌавчально-виховний процес ≥ громадсько-пол≥тична д≥¤льн≥сть у закладах осв≥тиФ, п.4 У”чн≥, студенти, прац≥вники осв≥ти можуть створювати у закладах осв≥ти первинн≥ осередки обТЇднань громад¤н, членами ¤ких вони ЇФ.

 ерувати (координувати) д≥¤льн≥стю дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ може педагог у раз≥ його членства в орган≥зац≥њ та обранн¤ до кер≥вного органу.

ѕрограмна д≥¤льн≥сть дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ може бути складовою виховного процесу навчального закладу у раз≥, ¤кщо вона розрахована на член≥в ц≥Їњ орган≥зац≥њ та д≥тей, дорослих-учасник≥в програм, проект≥в дит¤чого формуванн¤.

—истема дит¤чого самовр¤дуванн¤ Ц перший урок громадськоњ, соц≥альноњ активност≥ дитини, урок розум≥нн¤ своњх прав, громад¤нських обовТ¤зк≥в, патр≥отизму, причетност≥ до справ сусп≥льства, вихованн¤ у д≥тей потреби бути корисними люд¤м. ¬ажливо, щоб цей урок був в≥дкритим, чесним, зрозум≥лим дитин≥, не можна його п≥дм≥нювати одноразовою грою у самовр¤дуванн¤ (день, тиждень самовр¤дуванн¤), грою у виконавч≥, законодавч≥ органи управл≥нн¤, грою, в ¤к≥й точка зору дитини, њњ максимал≥зм стануть конфл≥ктними. 

 
                                               
 
© ‘ƒќ ”крањни 2011
Rambler's Top100
Хостинг от uCoz