ƒ»“я„ј √–ќћјƒ—№ ј ќ–√јЌ≤«ј÷≤я ”
Ќќ¬ќћ” Ќј¬„јЋ№Ќќћ” –ќ÷≤
ѕочинаЇтьс¤ новий навчальний р≥к.
ƒо
реч≥, б≥льш≥сть дит¤чих громадських формувань член≥в ‘ƒќ ”крањни,
д≥Ї на баз≥ заклад≥в осв≥ти, керують д≥¤льн≥стю дит¤чих орган≥зац≥й,
обТЇднань переважно педагоги.
ќс≥нн≥й
пер≥од дл¤ ‘ƒќ ”крањни - особливий: у листопад≥ 1990 року утворилась
—п≥лка п≥онерських орган≥зац≥й ”крањни, у вересн≥ 1999 року —ѕќ”
реорган≥зовано у ‘едерац≥ю дит¤чих орган≥зац≥й (—п≥лку п≥онерських
орган≥зац≥й) ”крањни.
¬≥рно
каже народна мудр≥сть: Ђ урчат рахують восени ...ї
ѕ≥сл¤
л≥тн≥х кан≥кул у д≥тей багато ц≥кавих вражень, привезених з дит¤чих
оздоровчих заклад≥в, з села, де мешкають бабус¤ з д≥дусем, з м≥сц¤
чи крањни, де пощастило побувати на екскурс≥њ, з туристичного походу
чи мандр≥вки, п≥сл¤ домашнього в≥дпочинку. ¬раженн¤ р≥зн≥, ¤к ≥ сам≥
д≥ти. ¬они ≥з задоволенн¤м повертаютьс¤ до своњх друз≥в, щоб
под≥литись з ними своњми емоц≥¤ми, переживанн¤ми, здобутками,
≥де¤ми.
«устр≥ч
у кол≥ друз≥в-сп≥лчан в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д зустр≥ч≥ у клас≥, бо перша Ц
не обовТ¤зкова.
ƒо
дит¤чоњ громадськоњ роботи д≥ти повертаютьс¤ самост≥йно, за власним
бажанн¤м.
Ќа
початку навчального року дуже важливо кер≥вникам дит¤чих громадських
формувань, що д≥ють на баз≥ навчальних заклад≥в, будинк≥в дит¤чоњ
творчост≥, дит¤чих центр≥в, погодити свою д≥¤льн≥сть з
педагог≥чними, батьк≥вськими радами осв≥тн≥х заклад≥в, обрати
напр¤мки д≥¤льност≥ дит¤чих громадських орган≥зац≥й, обТЇднань ¤к
складов≥ загального процесу вихованн¤ п≥дростаючого покол≥нн¤,
окреслити перспективи своЇњ д≥¤льност≥ з точки зору корисност≥
дит¤чого гурту дл¤ д≥тей, њх батьк≥в, навчального закладу.
ƒит¤че
громадське обТЇднанн¤ (орган≥зац≥¤) може д≥¤ти на баз≥ навчального,
позашк≥льного закладу виключно на п≥дстав≥ —татуту чи ѕоложенн¤
дит¤чого обТЇднанн¤ (орган≥зац≥њ). якщо первинне дит¤че формуванн¤
входить до м≥сцевоњ орган≥зац≥њ (м≥ськоњ, районноњ, обласноњ), то
воно може д≥Ї за —татутом чи ѕоложенн¤м ц≥Їњ орган≥зац≥њ. ѕри цьому
може мати власне ѕоложенн¤ про свою орган≥зац≥ю (обТЇднанн¤).
” раз≥
самост≥йноњ д≥¤льност≥ первинного дит¤чого обТЇднанн¤ (орган≥зац≥њ)
необх≥дно його д≥¤льн≥сть легал≥зувати шл¤хом пов≥домленн¤ у органах
м≥сцевоњ влади.
¬ир≥шенн¤ правового статусу орган≥зац≥њ (обТЇднанн¤) Ц перша умова
њњ д≥¤льност≥.
√оловним завданн¤м дит¤чих громадських формувань-член≥в ‘ƒќ ”крањни
Ї програмна д≥¤льн≥сть, що реал≥зуЇтьс¤ у в≥льний в≥д навчанн¤ д≥тей
час, орган≥зац≥¤ р≥зноман≥тних заход≥в, що будуютьс¤ на пр≥оритетах
дит¤чого громадського гурту:
-
самовр¤дуванн¤ дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ;
-
особиста самореал≥зац≥¤ дитини;
-
колективн≥, творч≥ дит¤ч≥ справи, що Ї корисними дл¤ д≥тей, њх
гурту, сусп≥льства;
-
педагог≥чне забезпеченн¤ програмноњ д≥¤льност≥ дит¤чого гурту;
-
добров≥льн≥сть, самод≥¤льн≥сть дит¤чого гурту;
-
батьк≥вська згода, п≥дтримка д≥¤льност≥ дит¤чоњ громади;
-
можлив≥сть соц≥ально-громадського зростанн¤ у дит¤ч≥й сп≥лц≥ њњ
л≥дер≥в, активу;
-
комфортн≥сть, р≥вн≥сть сп≥лкуванн¤ д≥тей у своЇму добров≥льному
гурт≥.
¬ажлив≥сть коректного педагог≥чного забезпеченн¤ д≥¤льност≥ дит¤чого
громадського формуванн¤ пол¤гаЇ у вивченн≥ дорослими кер≥вниками:
по-перше, захоплень, ≥нтерес≥в, можливостей д≥тей, обТЇднаних у
громадському гурт≥; по-друге, зац≥кавленост≥, потреби у д≥¤льност≥
дит¤чого громадського гурту з боку педагог≥чного колективу,
адм≥н≥страц≥њ, батьк≥вськоњ громадськост≥, орган≥в м≥сцевоњ влади;
вибору пр≥оритетних напр¤мк≥в д≥¤льност≥ дит¤чоњ громадськоњ
орган≥зац≥њ, ¤к≥ можуть стати складовими соц≥ально-значимих програм,
проект≥в вир≥шенн¤ сучасних проблем дитинства, удосконаленн¤ форм
нац≥онального вихованн¤ д≥тей, створенн¤ умов розвитку дит¤чого
потенц≥алу, формуванн¤ у д≥тей потреби у здоровому способ≥ житт¤,
прагненн¤ бути об≥знаними громад¤нами, активними учасниками
сучасного соц≥ально-громадського розвитку.
ƒит¤чий
громадський гурт Ц ун≥кальний сучасний ≥нститут вихованн¤, ¤кий
матиме позитивн≥ результати при умов≥ участ≥ у ньому зац≥кавлених,
об≥знаних на законах дит¤чого громадського руху дорослих ≥ активних,
прагнучих до нових знань, вм≥нь, корисних, ц≥кавих справ д≥тей.
¬ересень-жовтень Ц час старту нового етапу в житт≥ дит¤чоњ
громадськоњ орган≥зац≥њ:
-
створенн¤ проект≥в, програм своЇњ д≥¤льност≥ до наступних л≥тн≥х
кан≥кул;
-
проведенн¤ орган≥зац≥йних збор≥в кер≥вних орган≥в (ради, штабу,
асамблењ), загальних збор≥в орган≥зац≥њ (зб≥р, зл≥т, конференц≥¤);
-
початок д≥¤льност≥ прес-центру;
-
презентац≥¤ своњх програм д≥т¤м, дорослим (марафон, гра-мандр≥вка,
день в≥дкритих дверей, фестиваль, майстер-клас, майданчик досв≥ду);
-
сп≥льна зустр≥ч кер≥вництва осв≥тнього закладу, педагог≥чноњ ради,
органу учн≥вського управл≥нн¤, батьк≥вського ком≥тету з членами
органу дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ. —аме п≥д час такоњ зустр≥ч≥
ухвалюютьс¤ р≥шенн¤ щодо реал≥зац≥њ сп≥льних програм, проект≥в,
укладаЇтьс¤ угода про сп≥впрацю дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ з
педагог≥чним колективом осв≥тнього закладу.
Ќайголовн≥шими питанн¤ми ос≥ннього (орган≥зац≥йного) пер≥оду в житт≥
дит¤чого гурту Ї питанн¤ вибору програми своЇњ д≥¤льност≥. ѕрограма
може мати комплексний характер (створенн¤ комплексу ор≥Їнтир≥в).
Ќаприклад, с≥м веселкових програм-ор≥Їнтир≥в ‘ƒќ ”крањни чи
¬еселковий марафон дит¤чоњ творчост≥. ћожна обрати одну програму чи
вз¤ти один ор≥Їнтир д≥¤льност≥ дит¤чого гурту ≥ навколо нього
будувати всю роботу. Ќаприклад, програма-ор≥Їнтир ‘ƒќ” У отигорошкоФ.
—творюючи програму, необх≥дно включити до нењ заходи, спр¤мован≥ на
залученн¤ до дит¤чого гурту нових друз≥в, поповненн¤ його за рахунок
д≥тей, котр≥ не входили до громадського обТЇднанн¤. ¬ажливо не
забути про малечу, групи-супутники дит¤чих громадських орган≥зац≥й.
«апочаткуйте дл¤ маленьких друз≥в гру-мандр≥вку до дит¤чоњ
орган≥зац≥њ, що д≥Ї у школ≥, район≥, сел≥, м≥ст≥. ѕереможц≥ такоњ
гри навесн≥ зможуть одержати в≥д дит¤чоњ орган≥зац≥њ складн≥ш≥
завданн¤, а д≥ти, котрим виповнитьс¤ 10 рок≥в, за њх бажанн¤м та
згодою њх батьк≥в, стануть членами дит¤чоњ орган≥зац≥њ.
ћаЇ
переваги, в≥дома, ц≥кава дит¤ча громадська орган≥зац≥¤ у дит¤чому
середовищ≥ своњми справами, ≥де¤ми, досв≥дом. ер≥вники дит¤чих
орган≥зац≥й (обТЇднань) повинн≥ акцентувати свою увагу на
необх≥дност≥ створенн¤ умов дл¤ ви¤вленн¤, навчанн¤, п≥дтримки
л≥дерського ланцюжка дит¤чого гурту. јктиву дит¤чоњ сп≥льноти
необх≥дно мати своњх громадських вчител≥в, дорослих людей, ¤к≥
зможуть передати св≥й досв≥д громадськоњ роботи, п≥дтримати чи,
навпаки, коректно запоб≥гти псевдо л≥дерству. Ўкола сп≥лкуванн¤,
школа практичного л≥дерства, реальноњ п≥дтримки з боку дит¤чого
гурту, вихованн¤ прагненн¤ зростанн¤ у дит¤чому колектив≥ Ц запорука
усп≥ху роботи з дит¤чим активом.
¬ажливою умовою сучасноњ дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ Ї њњ
самод≥¤льний, в≥дкритий характер.
ƒит¤ча
громадська орган≥зац≥¤ не повинна перетворитись з орган≥зац≥њ
управл≥нн¤ д≥тей в орган≥зац≥ю вир≥шенн¤ шк≥льних проблем.
ер≥вникам дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ (обТЇднанн¤) необх≥дно
створити ч≥тку систему сп≥впрац≥ з органами учн≥вського (шк≥льного)
вр¤дуванн¤.
“ерм≥н
Удит¤че самовр¤дуванн¤Ф Ц в≥дзнака д≥¤льност≥ виключно дит¤чого
громадського формуванн¤.
“рансформуванн¤ традиц≥йних форм д≥¤льност≥ дит¤чоњ громадськост≥ у
осв≥тньо-виховний процес може мати псевдопедагог≥чн≥ насл≥дки.
Ќеможливим Ї використанн¤ програм дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ у
загальному виховному процес≥ осв≥тнього закладу, розрахованого на
вс≥х учн≥в. Ѕудь-¤ка програма чи програмний зах≥д дит¤чоњ
орган≥зац≥њ можуть використовуватись ≥ншими орган≥зац≥¤ми,
установами за погодженн¤м дит¤чого формуванн¤, його кер≥вного
органу.
—аме на
початку нового етапу становленн¤, розвитку дит¤чого громадського
формуванн¤ необх≥дно вир≥шити орган≥зац≥йн≥ питанн¤ структурного
буд≥вництва. ќрган≥зац≥¤ обовТ¤зково передбачаЇ:
-
м≥кро-групи (установленн¤ та дотриманн¤ правил, закон≥в; кер≥вн≥
органи складаютьс¤ з дит¤чих ≥ дорослих п≥дрозд≥л≥в; ч≥ткий
регламент роботи; план д≥¤льност≥ за програмами);
-
членськ≥ внески (встановити розм≥р внеск≥в, терм≥н њх збору, систему
плануванн¤ њх використанн¤, контролю за цим). Ќеобх≥дно памТ¤тати,
що д≥ти самост≥йно сплачувати внески не можуть, за них це робл¤ть
батьки. …детьс¤ про батьк≥вський внесок на розвиток дит¤чоњ
орган≥зац≥њ, що Ї п≥дтвердженн¤м батьк≥вського погодженн¤ на участь
дитини у дит¤чому громадському формуванн≥, Ї гарантом д≥¤льност≥
дит¤чого гурту;
-
запровадженн¤ символ≥ки дит¤чого формуванн¤. ожна дит¤ча
орган≥зац≥¤ (обТЇднанн¤) обираЇ свою символ≥ку: може використовувати
символ≥ку ‘ƒќ ”крањни, а може створити власну, ¤ка обовТ¤зково
матиме елементи символ≥в ‘едерац≥њ чи њњ член≥в (веселка, лелечен¤
тощо).
ќс≥нн≥й
пер≥од у житт≥ дит¤чого гурту - час в≥дновленн¤, розвитку,
удосконаленн¤ чи початку д≥¤льност≥ дит¤чоњ громадськоњ структури,
але обовТ¤зково ≥гровоњ, романтичноњ, в≥дкритоњ, ц≥кавоњ ≥ корисноњ.
|
ƒит¤ча
громадська орган≥зац≥¤ д≥Ї на баз≥ осв≥тнього закладу.
Ўкола Ц громадсько-державна
навчально-виховна установа, д≥¤льн≥сть ¤коњ ірунтуЇтьс¤ на
використанн≥ культурних та осв≥тн≥х здобутк≥в, прогресивних
традиц≥й, ор≥ЇнтуЇтьс¤ на перспективу розвитку њњ духовного та
≥нтелектуального потенц≥алу.
” школ≥ д≥ти залучаютьс¤ до
навчального та виховного процес≥в. «а «аконом ”крањни Уѕро осв≥туФ
Унавчально-виховний процес у закладах осв≥ти Ї в≥льним в≥д втручанн¤
пол≥тичних парт≥й, громадських, рел≥г≥йних орган≥зац≥й. «алученн¤
учн≥в, студент≥в до участ≥ в пол≥тичних акц≥¤х ≥ рел≥г≥йних заходах
п≥д час навчально-виховного процесу не допускаЇтьс¤.Ф
≤сторично обставини склались
так, що б≥льш≥сть дит¤чих громадських формувань член≥в ‘ƒќ ”крањни
д≥ють при закладах осв≥ти: у школах, центрах дит¤чоњ творчост≥,
палацах д≥тей та юнацтва тощо. «а «аконом ”крањни Уѕро осв≥туФ
Уналежн≥сть особи до будь-¤коњ пол≥тичноњ парт≥њ, громадськоњ,
рел≥г≥йноњ орган≥зац≥њ, що д≥ють в≥дпов≥дно до онституц≥њ ”крањни,
не Ї перешкодою дл¤ њњ участ≥ в навчально-виховному процес≥. ”чн≥,
студенти, прац≥вники осв≥ти можуть створювати у закладах осв≥ти
первинн≥ осередки об'Їднань громад¤н, членами ¤ких вони ЇФ.
ѕервинна дит¤ча орган≥зац≥¤
заключаЇ угоду з кер≥вництвом навчального закладу про сп≥льну
д≥¤льн≥сть.
ѕо¤ва дит¤чого гурту у школ≥
зумовлена обТЇднанн¤м д≥тей, котр≥ прагнуть займатись громадською
роботою у в≥льний в≥д навчанн¤ та с≥мейного вихованн¤ час, та
дорослих, ¤к≥ ц≥ починанн¤ зг≥дн≥ п≥дтримати, навколо ц≥кавих,
корисних справ, що допомагають п≥знавати навколишн≥й св≥т,
розкривати власний творчий та ≥нтелектуальний потенц≥ал, зд≥бност≥.
√оловними елементами ≥снуванн¤ дит¤чого гурту Ї романтика, гра,
пошук, л≥дерство. ƒит¤че громадське середовище Ї дл¤ дитини полем
розкритт¤ њњ л≥дерських можливостей, розум≥нн¤ свого м≥сц¤ у
людських стосунках, вихованн¤ потреби бути корисним люд¤м,
сусп≥льству, держав≥.
Ќайголовн≥шою ознакою
≥снуванн¤ дит¤чоњ структури Ї дит¤че самовр¤дуванн¤, ¤ке можливе
лише у дит¤ч≥й сп≥льнот≥: штаби ц≥кавих ≥ корисних справ,
прес-центр, штаб УЋ≥дерФ, штаб вит≥вник≥в У√райликФ, штаб У«атишокФ;
дит¤ч≥ змаганн¤ тощо. —амовр¤дуванн¤ у дит¤чому громадському
середовищ≥ ¤к сучасний прецедент вихованн¤ соц≥ально-активного,
об≥знаного на законах сп≥лкуванн¤, л≥дерства та пасиву, майбутнього
громад¤нина, особистост≥, ¤ка у перспектив≥ зможе стати повноц≥нним
державним, пол≥тичним, громадським д≥¤чем, в≥рно вир≥шить задачу
вибору майбутнього фаху, свого м≥сц¤ та рол≥ в сусп≥льств≥.
—амовр¤дуванн¤,
добров≥льн≥сть, вар≥ативн≥сть справ дит¤чого громадського гурту не
можуть п≥дм≥н¤тис¤ жодними формами шк≥льного управл≥нн¤. јдже
дит¤че громадське самовр¤дуванн¤ Ц це принцип д≥¤льност≥
дит¤чого громадського формуванн¤, ¤кий поЇднуЇ ритуали, закони,
програми, систему доручень того самого дит¤чого осередку, а
учн≥вське управл≥нн¤ Ц це комплекс заход≥в, що використовуЇ
активний потенц≥ал учн≥в у навчальному, виховному процес≥, воно
поширюЇтьс¤ у виховному процес≥ школ¤р≥в, системах заохоченн¤ до
навчанн¤.
ƒит¤ч≥ громадськ≥ формуванн¤,
що д≥ють у навчальних закладах, не мають права втручатис¤ до
осв≥тнього процесу, давати оц≥нку ¤кост≥ навчанн¤, усп≥шност≥
школ¤р≥в, адже вони не Ї орган≥зац≥¤ми управл≥нн¤ д≥тьми, под≥лу на
УкращихФ ≥ Уг≥ршихФ. ¬они не можуть п≥дм≥нювати органи учн≥вського
самовр¤дуванн¤, а повинн≥ сп≥впрацювати у питанн¤х орган≥зац≥њ
в≥льного, позашк≥льного часу, обирати програми, проекти заход≥в, що
допомагають д≥т¤м одержувати додатков≥ знанн¤, практичн≥ навики,
залучати до ц≥кавих ≥ корисних справ дит¤чого громадського осередку
учн≥в початкових клас≥в (орган≥зац≥њ-супутники), д≥тей з особливими
потребами (шефськ≥ або зм≥шан≥ загони), орган≥зовувати шефськ≥ акц≥њ
(акц≥¤ У¬читель не повинен бути самотн≥мФ тощо).
ƒит¤че громадське формуванн¤,
що д≥Ї на баз≥ закладу осв≥ти, в≥льне в≥д ч≥тких вимог до свого
устрою, у вибор≥ справ, ц≥кавих д≥т¤м-членам орган≥зац≥њ, форм ≥
метод≥в своЇњ роботи, незалежно в≥д виховного процесу, що
зд≥йснюЇтьс¤ у школ≥.
ƒит¤ч≥ громадськ≥ формуванн¤
у школ≥:
- дит¤ча,
п≥онерська громадська орган≥зац≥¤;
- дит¤че
громадське обТЇднанн¤ за ≥нтересами, програмами, сп≥льними
захопленн¤ми д≥тей;
-
тимчасов≥ дит¤ч≥ формуванн¤.
ƒит¤ча громадська
орган≥зац≥¤, що д≥Ї на баз≥ закладу осв≥ти Ц це самод≥¤льне,
самовр¤дне на п≥дстав≥ Їдиних вимог (ритуал≥в, принцип≥в, закон≥в,
програм), р≥вноправне обТЇднанн¤ д≥тей ≥ дорослих дл¤ сп≥льноњ
д≥¤льност≥ щодо реал≥зац≥њ та захисту прав д≥тей, створенн¤ умов њх
творчого розвитку, вихованн¤.
Ќа сучасному етап≥ дит¤ч≥
громадськ≥ орган≥зац≥њ у навчальних закладах представлен≥:
- традиц≥йними п≥онерськими, де д≥ють ради дружин, загон≥в,
штаби справ тощо;
-
≥гровими дит¤чими орган≥зац≥¤ми (галактики, флотил≥њ тощо), де д≥ють
≥гров≥ органи ≥ структури дит¤чого самовр¤дуванн¤: ек≥паж≥, штаби,
командн≥ пункти тощо;
-
орган≥зац≥¤ми-модел¤ми державного устрою (держави, м≥ста, де ≥снують
дит¤ч≥ законодавч≥, виконавч≥ ≥ нав≥ть судов≥ органи).
ƒит¤че громадське
обТЇднанн¤ у школ≥
Ц це формуванн¤ д≥тей, що обТЇднуютьс¤ на п≥дстав≥ сп≥льност≥
≥нтерес≥в, свого розвитку, самореал≥зац≥њ, захисту прав, за
≥н≥ц≥ативою, участю та при п≥дтримц≥ дорослих.
—јћќ¬–яƒ”¬јЌЌя ” ƒ»“я„≤… √–ќћјƒ—№ ≤… ќ–√јЌ≤«ј÷≤ѓ, я ј ƒ≤™ Ќј Ѕј«≤
ќ—¬≤“Ќ№ќ√ќ «ј Ћјƒ”.
ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ створюЇтьс¤ д≥тьми ≥ дорослими за
принципами добров≥льност≥, самод≥¤льност≥, сп≥льност≥ ≥нтерес≥в,
корисних, ц≥кавих справ.
ƒ≥ти обТЇднуютьс¤ заради
задоволенн¤ своњх ≥нтерес≥в, сп≥лкуванн¤, самореал≥зац≥њ своњх
можливостей, власних д≥й щодо себе, своњх ровесник≥в, сусп≥льства,
одержанн¤ корисних дл¤ себе знань, вм≥нь, участ≥ у колективних
справах. ƒоросл≥ сп≥льно з д≥тьми створюють громадськ≥ формуванн¤ з
метою участ≥ у соц≥ально-громад¤нському вихованн≥ п≥дростаючого
покол≥нн¤.
ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤
Ц Їдина соц≥альна ≥нституц≥¤ сусп≥льства, обТЇднавшись в ¤к≥й, д≥ти
д≥ють в≥д власного ≥мен≥, приймають власн≥ р≥шенн¤ у своњх
≥нтересах. ƒ≥ти мають реальну можлив≥сть самовихованн¤,
самод≥¤льност≥, самовираженн¤, самоствердженн¤, саморозвитку, пор¤д
з ¤кими ≥снуЇ педагог≥чна п≥дтримка, ¤ка обумовлена сп≥впрацею,
сп≥вдружн≥стю, передачею соц≥ально-громадського досв≥ду дорослим
д≥т¤м. ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤ д≥Ї у в≥льний в≥д навчанн¤,
родинних обовТ¤зк≥в час. Ѕ≥льш≥сть дит¤чих громадських орган≥зац≥й
д≥Ї на баз≥ навчальних, позашк≥льних заклад≥в, але вони не
обовТ¤зков≥ дл¤ вс≥х д≥тей.
ѕервинн≥ дит¤ч≥ громадськ≥
формуванн¤, що вход¤ть до складу член≥в ‘ƒќ ”крањни, р≥зноман≥тн≥ за
своњм устроЇм, видами орган≥в дит¤чого самовр¤дуванн¤, програмами,
ритуалами тощо. Ќайпоширен≥ш≥ з них:
- традиц≥йн≥ дит¤ч≥
громадськ≥ орган≥зац≥њ (п≥онерськ≥ дружини), ¤кими керують ради
(штаби) дружин, у ¤ких ≥снують ч≥тк≥ структурн≥ п≥дрозд≥ли (загони,
групи), д≥ють ч≥тк≥ статутн≥ норми, закони, системи дит¤чих
доручень, справ. ƒоросл≥ у таких орган≥зац≥¤х в≥д≥грають роль
консультант≥в, координатор≥в, сп≥вуправл≥нц≥в. ѕр≥оритетною Ї
д≥¤льн≥сть дит¤чого активу. ѕервинн≥ дит¤ч≥ орган≥зац≥њ (п≥онерськ≥
дружини) формують м≥сцев≥ дит¤ч≥ (п≥онерськ≥) орган≥зац≥њ, сп≥лки.
-
ƒит¤ч≥ громадськ≥ обТЇднанн¤ (за ≥нтересами, тематикою,
спец≥ал≥зац≥Їю, м≥сцем проживанн¤, обТЇднанн¤ клуб≥в, секц≥й тощо).
ќбТЇднанн¤, ¤к правило, створюютьс¤ за ≥н≥ц≥ативою дорослих,
кер≥вництво в≥дбуваЇтьс¤ за принципами сп≥вуправл≥нн¤, до складу
орган≥в управл≥нн¤ обираютьс¤ д≥ти ≥ доросл≥. ќбТЇднанн¤ обирають
спец≥альн≥, тематичн≥ напр¤мки своЇњ д≥¤льност≥.
-
ќстанн≥м часом поширюютьс¤ дит¤ч≥ громадськ≥ орган≥зац≥њ, що
≥м≥тують державний устр≥й крањн: шк≥льн≥ республ≥ки, держави
дитинства, крањни хлопчик≥в ≥ д≥вчаток, казков≥ крањни тощо. ер≥вн≥
органи таких формувань Ц парламенти, ур¤ди. ƒоросл≥ члени
орган≥зац≥й д≥ють ¤к консультанти, координатори.
- ≤гров≥ орган≥зац≥њ
створюють у дит¤чому формуванн¤ ц≥каву структуру первинних м≥кро
груп, орган≥в управл≥нн¤, змаганн¤, систему заохочень, програмну
≥грову д≥¤льн≥сть. Ќаприклад, дит¤ча орган≥зац≥¤ У¬еселкова галактикаФ маЇ первинн≥ групи Ц ек≥паж≥, косм≥чн≥ корабл≥; орган
самовр¤дуванн¤ Ц центр управл¤нн¤ польотами, до ¤кого вход¤ть д≥ти ≥
доросл≥, обран≥ ек≥пажами; ек≥пажами керують кап≥тани. „лени
ек≥паж≥в мають конкретн≥ дорученн¤: УчистюлькаФ, УпомагайФ,
УлоцманФ, УграйликФ, УюнпресФ, УзвТ¤зковий з≥ св≥том дит¤чих правФ,
Ур¤т≥вникФ, УфотокорФ, Упаперовий майстерФ тощо. ≈к≥паж≥ мандрують
галактикою веселкових справ, в≥дв≥дуючи планети УѕомагайФ,
УЅерегин¤Ф, У отигорошкоФ, У раю м≥й лелечийФ, Уѕов≥р у себеФ,
УЋ≥дерФ, У„ервона калинаФ. «а участю в справах на планетах центр
управл≥нн¤ польотами нагороджуЇ ек≥паж≥ з≥рками кольор≥в планет. Ќа
борту ек≥пажу (його ≥нформац≥йний куточок) за р≥к збираЇтьс¤
веселкове суз≥рТ¤ ц≥кавих ≥ корисних справ. ращим у р≥чн≥й
мандр≥вц≥ галактикою стаЇ ек≥паж, ¤кий з≥брав найб≥льше з≥рок,
визначаютьс¤ ≥ кращ≥ ек≥паж≥-майстри планет програм-ор≥Їнтир≥в ‘ƒќ
”крањни.
ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤
не може презентуватись у навчальному заклад≥ будь-¤ким органом
управл≥нн¤, нав≥ть ≥гровим (парламентом, ур¤дом, асамблеЇю, в≥че),
¤кщо при навчальному заклад≥ не створена орган≥зац≥¤, обТЇднанн¤
д≥тей ≥ дорослих, за статутними законами, програмами д≥¤льност≥,
символ≥кою тощо.
ƒит¤чу громадську орган≥зац≥ю
в≥д будь-¤кого ≥ншого дит¤чого формуванн¤ в≥др≥зн¤Ї дит¤че
самовр¤дуванн¤, самод≥¤льн≥сть, добров≥льн≥сть вступу, виходу.
—амовр¤дуванн¤ у дит¤ч≥й
громадськ≥й орган≥зац≥њ Ц це система д≥¤льност≥ орган≥в дит¤чого
самовр¤дуванн¤, ≥снуванн¤ конкретних дит¤чих доручень, обовТ¤зк≥в,
можлив≥сть вибору справ, заход≥в, спр¤мованост≥ д≥¤льност≥ дит¤чоњ
громадськоњ орган≥зац≥њ.
” навчальних закладах д≥ють
р≥зноман≥тн≥ формуванн¤ учн≥вського управл≥нн¤ (сп≥в-, само-):
дит¤ч≥ шк≥льн≥ ради, учн≥вськ≥ ком≥тети, шк≥льн≥ парламенти,
учн≥вськ≥ ур¤ди тощо.
ќргани самовр¤дуванн¤
дит¤чого громадського формуванн¤ не можуть п≥дм≥н¤ти шк≥льн≥,
учн≥вськ≥ формуванн¤.
ƒит¤ча громадська орган≥зац≥¤
може бути представлена у шк≥льних, учн≥вських структурах, тому що
члени дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ Ї часткою учн≥вського
колективу.
¬ажливим дл¤ сьогоденн¤
виховного процесу в навчальних закладах Ї педагог≥чне розум≥нн¤
особливостей дит¤чого громадського руху:
-
дит¤ча
громадська орган≥зац≥¤ Ц самод≥¤льне формуванн¤;
-
керують
дит¤чою громадською орган≥зац≥Їю д≥ти ≥ доросл≥ Ц члени ц≥Їњ
орган≥зац≥њ, що обран≥ до власних кер≥вних орган≥в; контролюють
њњ д≥¤льн≥сть
-
власн≥
органи контролю;
-
дит¤ча
громадська орган≥зац≥¤ Ц це формуванн¤, що д≥Ї у в≥льний час,
використовуючи базу закладу осв≥ти;
-
дит¤ча
громадська орган≥зац≥¤ сп≥впрацюЇ з кер≥вництвом навчального,
позашк≥льного закладу, педагог≥чною радою, батьк≥вською
громадськ≥стю,
-
реал≥зуючи
сп≥льн≥ програми, проекти або уклавши угоду про сп≥впрацю;
дит¤ча орган≥зац≥¤ бере участь у вир≥шенн≥ р≥зноман≥тних проблем
д≥тей,
-
навчального
закладу;
-
дит¤ча
громадська орган≥зац≥¤ Ц орган≥зац≥¤ д≥тей: вона не може бути
орган≥зац≥Їю управл≥нн¤ д≥тьми, не може бути орган≥зац≥Їю дл¤
д≥тей.
Ќеобх≥дно звернути увагу на
норму «акону ”крањни Уѕро осв≥туФ щодо д≥¤льност≥ дит¤чих
громадських формувань: ст. 8 УЌавчально-виховний процес ≥
громадсько-пол≥тична д≥¤льн≥сть у закладах осв≥тиФ, п.4 У”чн≥,
студенти, прац≥вники осв≥ти можуть створювати у закладах осв≥ти
первинн≥ осередки обТЇднань громад¤н, членами ¤ких вони ЇФ.
ерувати (координувати)
д≥¤льн≥стю дит¤чоњ громадськоњ орган≥зац≥њ може педагог у раз≥ його
членства в орган≥зац≥њ та обранн¤ до кер≥вного органу.
ѕрограмна д≥¤льн≥сть дит¤чоњ
громадськоњ орган≥зац≥њ може бути складовою виховного процесу
навчального закладу у раз≥, ¤кщо вона розрахована на член≥в ц≥Їњ
орган≥зац≥њ та д≥тей, дорослих-учасник≥в програм, проект≥в дит¤чого
формуванн¤.
—истема дит¤чого
самовр¤дуванн¤ Ц перший урок громадськоњ, соц≥альноњ активност≥
дитини, урок розум≥нн¤ своњх прав, громад¤нських обовТ¤зк≥в,
патр≥отизму, причетност≥ до справ сусп≥льства, вихованн¤ у д≥тей
потреби бути корисними люд¤м. ¬ажливо, щоб цей урок був в≥дкритим,
чесним, зрозум≥лим дитин≥, не можна його п≥дм≥нювати одноразовою
грою у самовр¤дуванн¤ (день, тиждень самовр¤дуванн¤), грою у
виконавч≥, законодавч≥ органи управл≥нн¤, грою, в ¤к≥й точка зору
дитини, њњ максимал≥зм стануть конфл≥ктними. |